Als retailer weet je hoe cruciaal het is om je klanten aan je te binden. Hen stimuleren om steeds weer bij jou te kopen, is een topprioriteit voor jou. De kans is groot dat je daarvoor gebruik maakt van verkoopbevorderingsprogramma’s, zoals bonnen, kortingen aan de kassa of geschenken. Maar opgelet: elke promotieactie heeft zijn eigen specifiek btw-gebruik. Een fout is zo gemaakt, met alle gevolgen van dien. In deze blog leggen we je uit hoe jouw promotie 100% btw-proof is.
De vele vormen van promotieacties.
Verkoopbevorderingsprogramma’s bestaan in alle soorten en maten. Je kan je klanten bijvoorbeeld directe kortingen of gratis geschenken aanbieden. Maar ook het sparen van zegels of punten, die recht geven op waardebonnen voor toekomstige aankopen, is een beproefde formule. Je kan zelfs de handen in elkaar slaan met andere partijen om het voordeel voor de klant nog groter -en dus nog aantrekkelijker te maken.
Elke actie heeft zijn eigen btw-kenmerken.
Het is belangrijk dat je je realiseert dat elk van deze acties unieke btw-kenmerken heeft., Dat maakt een correcte toepassing van de btw zeer complex. Sommige kortingsacties leiden bijvoorbeeld tot een verlaging van de btw-basis. Andere kunnen dan weer resulteren in een herziening van eerder afgetrokken btw. Daarnaast kunnen situaties ontstaan waarin we je inkomsten van derde partijen ontvangten. Ook dat heeft fiscale gevolgen.
Het belang van een grondige btw-analyse
Uiteraard wil je fouten tegen de btw-regels vermijden. Als die bij een fiscale controle aan het licht komen, kan dat vervelende gevolgen hebben. Daarom is het belangrijk om vooraf een grondige btw-analyse uit te laten voeren door een echte btw-specialist. Registreer ook zorgvuldig alle financiële en documentatiestromen tussen betrokken partijen. Op deze manier kan jouw accountancypartner de juiste btw-correcties maken en ervoor zorgen dat je aan alle regels voldoet.
Heb je als retailer een promotieactie op stapel staan en wil je geen enkel btw-risico lopen? Dan staan de btw-specialisten van PIA Group voor je klaar.